ДИСКРИМИНАЦИЈА СТУДЕНАТА СА ИНВАЛИДИТЕТОМ БИ УСКОРО ТРЕБАЛО ДА ПОСТАНЕ ПРОШЛОСТ

ФАКУЛТЕТИ КОЈИ НИСУ ПРИСТУПАЧНИ ЗА ОСОБЕ СА ИНВАЛИДИТЕТОМ НЕЋЕ МОЋИ ДА ДОБИЈУ АКРЕДИТАЦИЈУ

Након дугогодишњег залагања Центра за студенте са хендикепом Универзитета у Београду да приступачност постане саставни део стандарда за акредитацију високошколских установа, Национални савет за високо образовање и Национално акредитационо тело усвојили су препоруке Центра и Повереника за заштиту равноправности Републике Србије.

Стандард 8 који се односи на студенте, између осталог, дефинише коју врсту подршке је високошколска установа у обавези да обезбеди студентима из осетљивих друштвених група, као и то да свака високошколска установа треба да ангажује особу која ће радити на пословима планирања подршке.

Затим следи стандард 9 који се односи на простор и опрему у ком се наводи да „Простор мора бити приступачан за студенте и професоре, као и остало академско и неакадемско особље са отежаним кретањем, а у складу са Правилником о техничким стандардима приступачности („Сл. гласник РС“, бр. 46/2013) односно принципом универзалног дизајна.“

Стандард 13 је такође значајан за особе са инвалидитетом јер садржи смернице за креирање приступачних веб садржаја.

Изводи из Правилника о стандардима и поступку за акредитацију високо школских установа који се односе на приступачност:

Стандард 8: Студенти

Високошколска установа пружа додатну подршку студентима из осетљивих група.

Додатна подршка обезбеђује се без дискриминације по било ком основу сваком студенту из осетљивих друштвених група, коме је услед социо-економскнеповољног положаја, постојања сензорног, моторног, интелектуалног или другог облика инвалидитета, тешкоћа у учењу и других разлога потребна додатна подршка у образовању. Додатна подршка подразумева услуге које се пружају студентима ради испуњавања академских обавеза под равноправним условима.

Облици додатне подршке су:

  1. обезбеђивање тумача за знаковни језик за потребе наставе, полагања испита и извршавања административних факултетских обавеза;
  2. прилагођавање уџбеника (електронски формат, звучни формат, формат на Брајевом писму и др.) у складу са Правилником о начину прилагођавања садржаја и/или формата уџбеника;
  3. организовање наставе у складу са временским и другим ограничењима студента (ограничењима у погледу превоза корисника колица, организовање наставе у приступачном простору у надлежности високошколске установе и др.);
  4. обезбеђивање неопходне асистивне технологије за потребе испуњавања академских обавеза;
  5. пружање свих других услуга у складу са законом и овим правилником које су неопходне како би студентииз осетљивих група могли да испуњавају академске обавезе под равноправним условима.
  6. Високошколска установа доноси Правилник о критеријумима и начинима за пружање подршке студентима из осетљивих друштвених група. Правилник садржи детаљно разрађене механизме подршке које високошколска установа пружа, под којим условима, као и изворе финансирања тих услуга. Високошколска установа има најмање једног извршиоца са високим образовањем –друштвено-хуманистичких наука –на пословима планирања подршке.

Стандард 9: Простор и опрема

Простор мора бити приступачан за студенте и професоре, као и остало академско и неакадемско особље са отежаним кретањем, а у складу са Правилником о техничким стандардима приступачности („Сл. гласник РС“, бр. 46/2013) односно принципом универзалног дизајна.

Стандард 13: Јавност у раду

Веб презентација испуњава основне техничке стандарде приступачности:

-визуелна презентација текста има минимални контраст у односу на позадину од 4.5:1,-веб презентација се идентично приказује у најзаступљенијим browser-има (Firefox, Internet Explorer, Chrome, Safari, Opera),

-насловна страна презентација или прва која није introстрана пролази валидацију међународно признатим валидатором (http://validator.w3.org/unicorn),

-постоји навигација кроз целу презентацију уз помоћ Tabтастера и визуелно је уочљива,-сва документа на веб презентацији која су понуђена за преузимање су у читљивом формату

–не постоје скенирана документа у форми слике (jpg, mpeg и слично),

-постоји функционалност скалабилног увећања презентације (увећање текста од 18 тачака, као и пропорционално повећавање делова презентације).“

Pošalji svoju motivišuću poruku

Osoba sedi za stolom sa otvorenom knjigom u visini glave i još nekoliko knjiga i tabletom na stolu.

Verovatno se sećaš kako ti je bilo kada si završavao/la srednju školu i razmišljao/la o tome da upišeš fakultet. Neizvesnost, uzbuđenje, izlazak iz zone komfora, odustajanje, ambicija i ko zna šta sve još prolazi kroz glavu svakoj mladoj osobi, a posebno osobi sa hendikepom koja se suočava sa društvenim barijerama svakodnevno.

Ipak, danas vidiš da se isplatilo i da je to bio pravi potez koji ti je obogatio život i otvorio bezbroj šansi.

Ako želiš da podržiš neke druge mlade ljude sa hendikepom da odluče da upišu fakultet pozivamo te da učestvuješ u našoj akciji Motiviši.

Sve što je potrebno jeste da pošalješ tri motivišuće rečenice. Nešto što bi iz srca izgovorio/la nekoj mladoj osobi koja je u dilemi studirati ili ne. Poruke mogu da budu i šaljive, ali je važno da budu motivišuće.

Mi ćemo te poruke štampati na našim promotivnim materijalima i deliti mladim osobama sa hendikepom i budućim brucošima.

Naravno, dobićeš i ti poklon!

Molimo te da do 25. marta pošalješ tri motivišuće rečenice popunjavanjem kratke forme na sledećem linku.

Одржан трећи састанак са центрима из региона

U sredini su istaknute dve položene knjige i natpis "Jednake mogućnosti za sve", a u gornjem delu lica osoba koje su prisustvovale ZOOM sastanku.

Данас је одржан трећи по реду онлајн састанак представница Универзитетског центра за студенте са хендикепом Универзитета у Београду са представницима још четири слична центра у региону. Ради се о центрима за подршку студентима са хендикепом са Свеучилишта у Мостару, Универзитета у Бања Луци, Универзитета у Зеници и Универзитета у Сарајеву.

Овог пута говорили смо о обукама наставног особља на факултетима, применама инклузивног образовања и учењу о различитостима. Размењивали смо примере добре праксе, идеје и планове за даљи рад.

Међународни дан особа са инвалидитетом

Dve osobe sa štakama i sa odsustvom po jednog donjeg ekstremiteta šutiraju loptu. Na sredini je natpis: "Uključi se i ti. Međunarodni dan osoba sa invaliditetom".

Поводом Међународног дана особа са инвалидитетом који се данас обележава у многим земљама света, позивамо све студенте и студенткиње, младе и све оне који се осећају младо да нам се придруже у акцијама за побољшање положаја особа са инвалидитета – свако у свом пољу деловања, а у складу са тренутним могућностима и капацитетима.

Подсећамо вас да се за права особа са инвалидитетом не бори само једног дана у години, већ континуирано и посвећено.

Зашто већ данас не бисмо почели да мењамо све(с)т?

Одржан састанак са центрима у региону

Isečak sa ZOOM sastanka, na kom su prikazane osobe koje su prisustvovale sastanku.

Данас је одржан онлајн састанак представница Универзитетског центра за студенте са хендикепом Универзитета у Београду са представницима још четири слична центра у региону. Ради се о центрима за подршку студентима са хендикепом са Свеучилишта у Мостару, Универзитета у Бања Луци, Универзитета у Зеници и Универзитета у Сарајеву.

Иницијатор састанка, на ком се разговарало о томе како даље унапредити услове за студенте са хендикепом, био је Универзитет у Сарајеву.

Постигнута је сагласност да су умрежавање и размена искуства од великог значаја за даљи рад на развоју услуга подршке за студенте са хендикепом.